۱۳۸۸ بهمن ۱۷, شنبه

فیلم سینمایی انیمیشنی Wall-E : -- اهمیت نورپردازی (1) / بررسی طراحی شخصیت (1)

سلام!

فیلم انیمیشنی Wall-E محصول مشترک WaltDisney و Pixar - سال 2008

تکنیک کاملاً 3D و با جلوه های ویژه و بخصوص نور پردازی خاص و طراحی شخضیت عالی.

شرکت پیکسار بهترین شرکت تولید کننده جلوه های ویژه ی دنیا و بسیاری از شرکتهای ساخت انیمیشن و حتی فیلمهای سینمایی و تبلیغاتی ست. تمام شرکتهای بزرگ ساخت انیمیشن از جمله والت دیزنی بواسطه مهارت و امکانات شرکت پیکسار در ساخت انیمیشنهای حرفه ای، عملاً حتی تا 80 درصد کار یک پروژه را به این شرکت واگذار میکنند.
این شرکت دارای قوی ترین و مجربترین تکنسینهای جلوه های ویژه ی کامپیوتری ست. طبیعتاً چنین شرکتی در بحث گرفتن خروجی کامل و رندرهای خارق العاده و نورپدازی در کارهایش هیچ مشکل خاصی ندارد. با اینحال جهت پروژه Wall-E، یک نورپرداز حرفه ای از هالیوود را استخدام میکند تا در عرض یک هفته تمام اصول و فنون نور پردازی را که احتیاج دارد به نیروهایش آموزش دهد تا بتوانند با چنین نورپردازی بعد کامل و نزدیکتری به واقعیت به کاراکترها و فضا بدهند.

این اثر بسیار حرفه ای و جذاب و با گرافیک و طرح عالی بدون چنین هزینه ها و صرف زمان و نیروهای آموزش دیده میسر نخواهد بود. برای ساخت یک انیمیشن با چنین قدرت و حجمی طبیعتاً هزینه و زمان زیادی صرف خواهد شد و احتیاج به نیروهای کار بلد و امکانات شایسته ی خود دارد.

براحتی میتوانم بگویم اگر این فیلم را ندیده اید – عملاً هیچ کاری را ندیده اید.
طرح داستان و فیمنامه این اثر به حد خارق العاده ای جالب و جذاب و بی ایراد و حرفه ای تنظیم شده. که در مورد آن میتوان بعداً بیشتر صحبت کرد.

شرح مختصر داستان:
داستان این فیلم در رابطه با رباطی ست که وظیفه ی آن کمپرس کردن و طبقه بندی زباله است - تمدن و تمام موجودات در کره زمین نابود شده و دیگر هیچ موجود یا رباطی به جز Wall-E در آن نیست. بعد از 700 سال تنهایی Wall-E همچنان مشغول انجام وظیفه ی خود است. تا اینکه بعد از این زمان طولانی تنهایی یک سفینه روی زمین فرود میآید . . .
هه هه - اگه فکر کردین بقیه اش رو هم میگم اشتباه کردین . . .

  - امیدوارم خودتون برید ببینید -

طراحی کاراکتر و دیزاین (Design) کار نیز بسیار عالی و حرفه ایست. به جرأت میتوان گفت این مرحله از یک پروژه انیمیشنی یک از ارکان مهم آن بشمار میرود و بدون بررسی دقیق و رسیدن به گرافیک خاص و کاراکتر صحیح و کامل نمیتوان از آن اثر به نتیجه ی مطلوب رسید. بررسی طراحی کاراکتر یکی از پیچیده ترین قسمتهایی ست که باید ابتدای کار و در مرحله ی پیش تولید انجام شود. در این مرحله باید تمام رخدادها و اتفاقهایی که قرار است در آینده برای این کاراکتر رخ دهد لحاظ شود. خیلی مهم است که حتی موردهای پیچیده تست شود. تمام شخصیت کاراکتر در یک فریم از تصویر آن قابل فهم باشد. ضمن اینکه تمام خصوصیات جنسیت آن باید در نظر گرفته شده باشد، قابلیت انیمیت و گرفتن پز و میمیک را در حد تعیین شده داشته باشد. کاراکتر از تمام زوایا قابل بررسی و زیبایی و قابل فهم باشد و خیلی شرایط دیگری که همزمان باید در نظر گرفته شود. از جمله نور، رنگ، گرافیک و همخوانی آن با دیزاین پروژه و غیره...

به عنوان مثال کاراکتر شخصیت اول، یعنی رباطی به نام Wall-E، دارای پیچیدگی ها و ظرافتهای خاصی در طراحی کاراکتر است که به تنهایی قابلیت فوق العاده زیادی دارد و میتوان گفت چنین فیلمی تنها با وجود طراحی چنین کاراکتری میتوانست با این قدرت ساخته شود و چنین نتیجه ی مطلوبی بگیرد.

کاراکتر Wall-E در یک فریم نیز دارای شخصیت منحصر به فرد و جذاب خودش است و میتواند در طول انیمیت دارای گگ بسیار زیاد و بسیار جذابی باشد.

(گگ Gage: به تمام کارهای بامزه و یا جوکهایی که تصویری یا لفظی یا واقعه ای برای کاراکتر و یا داستان قرار داده میشود و هیچ تداخل و تغییری در روند داستان ایجاد نمیکند گگ گفته میشود)

جزء جزء این کاراکتر دارای قدرت ویژه برای ایجاد چنین گگها و نیز رسیدن به میمیک و پز دلخواه و عالی ست.
بطور مثال چشمان: فرم چشمان این رباط به صورتی طراحی شده است که بدون تغییر در اندازه و شکل و فقط با استفاده از خاصیت رباتیک کاراکتر، یعنی زاویه دادن یا چرخش و جابجایی میتواند به سرعت به بهترین پز تعیین شده – شادی، ناراحتی، احساسی، عصبانیت و غیره برسد. ضمن آن این قسمت دارای اجزای مکملی مثل ابرو ست که در ایجاد این حس بسیار کمک کننده است و میتوان گفت در طراحی میمیک بعد از شکل اصلی خود چشم، اصلی ترین قسمت ابرو ست. ضمن اینها قسمتهای دیگری برای چشم تعبیه شده، از جمله برف پاک کن و لنز و غیره.
کاراکتر Wall-E بر خلاف رباتیک بودنش دارای انعطاف حرکتی زیادی ست. ضمن آنکه این حرکات میتواند به سرعت انجام شود و برای رسیدن به پز مورد نظر کوتاه ترین مسیر را طی کند.

ولی بنظر من این کاراکتر دارای یک نقیصه ی منطقی هم هست !!!
- - آیا شما میتوانید بگویید آن چیست؟؟ - -

عکسهایی که برای این قسمت در نظر گرفته شده تعدادی از ماکتها و پوسترهای مربوط به این فیلم است.

اگر فیلم را ندیده اید، حتماً همین حالا ببینید – مطمئن باشید حالا هم دیر است. بعد از دیدن فیلم خوشحال میشم نتیجه ی بررسی خود را در قسمت نظرات بگویید و اگر سؤال خاصی هست بفرمایید تا بتوانیم با هم آنرا بررسی کنیم. بعد از طی این مرحله از طرف شما، من مطالب را در مورد این فیلم تا حد مقدور کامل خواهم کرد و موردی هم که بنظرم رسیده را خواهم گفت تا بتوانیم در موردش بیشتر صحبت کنیم. ...


برای کسب اطلاعات دقیقتر و بهتر و وسیعتر میتوانید به سایت همین مجموعه بروید: http://adisney.go.com/disneyvideos/animatedfilms/wall-e

منتظر نتیجه نقد و بررسی شما از این اثر و نیز نظراتتون نسبت به مطالب هستم.







 

۲ نظر:

آریاناز گفت...

تحلیل جالبی بود
با اینکه این فیلم رو ندیدم اما واقعا به نظر جالب میاد در اولین فرصت می بینمش
امیدوارم در کارتون موفق باشید و روز به روز پیشرفت کنید

ناشناس گفت...

سلام خیلی ممنونم که لطف کردید چنین مطالب قشنگی رو در سایت خوبتون قرار دادید من حتما این انیمیشن امروز میبینم و به مطالبی که گفتید حتما توجه میکنم
موفق باشید